Útibeszámoló
„Reptér, lobog a szélben a szélzsák, villognak egyre a lámpák
Repülni hív a magas ég”
Tűzoltóságunk női rajának néhány tagja 2025. május 31-én látogatást tett a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre és Létesítményi Tűzoltóságára.
„Kora reggel indultunk Budapestre. Metrózás és egy hosszabb buszozás után megérkeztünk a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre – Aeroparkba – Reptéri Múzeumba. Nagyon kedvesen fogadtak és vártak bennünket. Külön busz állt rendelkezésünkre. Mielőtt beléptünk a reptér területére biztonsági ellenőrzésen mentünk át.
Túravezetőnk Garamvölgyi Károly volt, aki rögtön kitűnő hangulatot teremtett.
Károly nagyon sok mindent elmondott, megmutatott, pontosan tudta mikor jönnek a járatok, rengeteg mindent elmondott a különböző repülőkről, fapados, charter járatokról, Wizzair gépekről, a repülőtér történetéről, működéséről. Többek között ott állhattunk a kifutó- és leszállópályák mellett és szinte testközelből láthattuk a fel-és leszállást. Körbe kalauzolt bennünket a reptér egész területén.
A repülőteret eredetileg fekvése alapján Budapest Ferihegy Nemzetközi Repülőtérnek nevezték el. A szomszédos Ferihegy nevét a területen a 19. században szőlőbirtokkal rendelkezett Mayerffy Ferencről kapta. 2011. március 25-én Liszt Ferenc zeneszerző emlékének tisztelegve nevezték át mai nevére: Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér.
Először az 1-es Terminálon haladtunk keresztül, ahol régen a Ferihegy volt. A Malév csődje miatt bezárták és az utasforgalom a 2-es Terminálhoz került. Jelenleg itt teherszállító- kis -és magánrepülőgépek ,,parkoltak,, hangárok és raktárak vannak. A terminál épülete jelenleg üres, de rendezvényhelyszínként működik. Itt forgatták a Die Hard 5-öt is.
A 2. Terminálnál történik konkrétan az utasok ki- és beszállása, van aki lépcsőn, van aki pedig utasfolyosón tud belépni a repülő belsejébe. A 2A és 2B terminálokon „becheckolt” utasok a biztonsági átvilágítás után egy duty free shopon keresztül érkeznek a SkyCourt várótermi részébe, ahonnan két irányban (A1-A33 és B1-B44) lehet eljutni a beszállító kapukig. A SkyCourt várótermi részén a boltok mellett egy kávézó-, míg az emeleti részen további kávézók és éttermek találhatók. A 3. Terminál kiépítése folyamatban van.
A légiközlekedés biztonságára kiemelt kockázatot jelentenek a madarak, amelyeket a repülőtéren különféle technikai módszerekkel tartják távol az érkező és induló légijárművektől. A nem kívánt földi behatolókat pedig egy speciálisan kiképzett border collie kutyával ijesztik el.
Kirándulásunk fő látogatási célja a Létesítményi Tűzoltóság volt.
Három tűzoltó várt bennünket, akik elmondták a tűzoltóság felépítését és működését.
21 fő a napi létszám, a szolgálatban, 24/48 órás műszakváltásban vannak. Ez a létszám a 3 laktanyában oszlik el. Mi a Bázison tettünk látogatást, ezen kívül még 2 kihelyezett szatelit állomás van Fűrész és Felhő. Fűrész az 1-es pálya mellett a Terminál melletti részen van, Felhő pedig a 2-es pálya szélén. Ez azért van, mert a nemzetközi előírások szerint 3 percen belül a repülőtér bármely területét el kell, hogy érjék.
A tűzoltóságon speciális járművek vannak, összesen 6 darab Panther típusú repülőtéri tűzoltó gépjárművek. Minden laktanyában 2 Panther található. 12000 liter oltóvizet szállítanak, 2000 liter habképzőanyag és 250 kg oltópor is található rajta. A tetején oltókar van, 16 méterre nyílik ki, hőkamerával rendelkezik és a tűzoltóautón belül is működtethető. Minden nemzetközi előírásnak megfelel. Ehhez tartozik még egy 20000 literes vízszállító és egy tűzoltásvezetői autó. Fantasztikus volt látni közelről ezeket a hatalmas gépjárműveket.
A reptér területén az összes épület mentő és tűzvédelmi feladatait látják el. A Toronnyal folyamatosan kapcsolatban vannak.
A tűzoltók folyamatosan gyakorlatokon vesznek részt, ami elsősorban életmentéssel, behatolással vagy az oltás megkezdésével kapcsolatos. Helyismereti, szituációs és ellenőrző gyakorlatok vannak még ezen felül. A repülőtér területén van egy égető gödör, ahol a kerozint gyújtják be, ennek szerepe, hogy azt a fajta hőhatást, megterhelést érezze a szervezet, ami által egy valós szituációban találkozhatnak.
Az idő nagyon gyorsan elszállt. A tűzoltósággal szemben van a 2-es Terminál, ott ismét láthattuk a nagyobb gépek ,,begurulását,, Integettünk nagyon sokat és fantasztikus volt látni, hogy a nagy gépekből visszaintegetnek a pilóták. Visszaszálltunk a buszra és Károly vezetésével illetve László sofőrünkkel végiggurultunk a 2 -es Terminál mellett, a repülőgépek mellett, láttuk, ahogy az utasok fel- és leszálltak és a terminálban várakoztak.
A nagyon gazdag, élményekkel teli, közel 3 óra nagyon gyorsan elrepült. Nagyon jól éreztük magunkat. Felejthetetlen élmény volt. A Reptéri múzeumba visszaérve találkoztunk az Üllői tűzoltókkal, ott még gyorsan készítettünk egy csoportképet.
Nagyon jól éreztük magunkat, rengeteget nevettünk, kitűnő volt a hangulat, remek csapatépítő program volt.
Debreceni Szilvia
női rajparancsnok